Czym jest diagnoza psychologiczna?

 Termin "diagnoza" pochodzi z języka greckiego, w którym słowo diagnosis oznacza "rozpoznanie" (od gnosis - "poznanie" - oraz dia - w złożeniach "przez" lub "roz".)



W języku polskim termin ten można spotkać w co najmniej trzech nieco różnych znaczeniach. "Diagnoza" może oznaczać zarówno proces diagnozowania, jak i efekt tego procesu, a także całość wiedzy teoretycznej i praktycznej na ten temat.

Diagnoza - proces diagnozowania

Z pierwszym znaczeniem mamy do czynienia w zdaniach takich jak:

"Przed podjęciem decyzji o najlepszej formie pomocy dla danej osoby potrzebna jest diagnoza problemu" lub "WAIS i MMPI należą do technik najczęściej wykorzystywanych w diagnozie psychologicznej".

Tak rozumiana diagnoza psychologiczna to znacznie więcej niż przeprowadzenie badania testowego i obliczanie wyniku. Test może być jednym z narzędzi diagnozy psychologicznej, jednak diagnosta zwykle wykorzystuje wiele różnych źródeł danych, z których tylko część ma charakter testowy:
wywiad,
- obserwację, 
- analizę dokumentów,
- próby behawioralne,
- techniki projekcyjne i inne
.

Diagnoza - efekt procesu diagnozowania

Drugie znaczenie terminu "diagnoza" dotyczy efektu procesu diagnozowania. W literaturze angielskojęzycznej oddaje je termin diagnosis, w polszczyźnie to "rozpoznanie", którego zastosowanie jest jednak dość ograniczone - ze względu na skojarzenia z medycznym modelem; np. "pacjent z rozpoznaniem schizofrenii".

Efektem diagnozy może być także - a nawet przede wszystkim:
zrozumienie danego zjawiska,
- wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
- przewidywanie różnych wariantów możliwego rozwoju zdarzeń w przyszłości 
- jak również zaplanowanie interwencji psychologicznej, a następnie jej monitorowanie oraz ocena efektywności
.


Diagnoza = interwencja

Diagnoza no interwencja!

  • Diagnoza jest ingerencją, mogącą spowodować zmiany w sposobie istnienia drugiego człowieka
  • Pomiar nigdy nie jest neutralny
  • Każda interakcja społeczna - wszystko jedno, czy nawiązana w celu badania, czy w jakimś innym - wpływa na zachowania, emocje i myśli jego uczestników
  • Uczestnicy badania nie pozostają po nim zupełnie tacy sami
  • Czynnikiem dokonującej się zmiany może być zarówno wynik badania (wnioski, zalecenia, informacje zwrotne), jak i sam proces diagnostyczny (no. autorefleksja podczas odpowiadania na osobiste pytania)
  • Najważniejszym źródłem możliwych zmian jest to, co wydarza się podczas badania pomiędzy osoba badaną a psychologiem
  • Kontakt z  otwartym, empatycznym i szanującym granice profesjonalistą może być bardzo pozytywnym doświadczeniem, dodającym człowiekowi mocy, madzie
  • Psycholog profesjonalista ma stałą świadomość, że prowadząc badania, zarazem oddziałuje na badaną osobę i że to oddziaływanie może być bardziej lub mniej pomocne
  • Każda diagnoza jest interwencją! (nie każda interwencja jest diagnozą)

Psycholog może dokonywać diagnozy np. w:
  • Szkolnictwie
  • Zakładzie penitencjarnym
  • Korporacji/ przedsiębiorstwie
  • Poradni zdrowia psychicznego
  • Gabinecie psychologa dziecięcego
  • Gabinecie psychoterapeuty

Diagnoza w działalności zawodowej psychologa
  • Ponad 90% praktykujących psychologów dokonuje w swej codziennej pracy jakiejś formy diagnozy psychologicznej
  • Jedna z podstawowych czynności praktykującego psychologa (bez względu na charakter i miejsce praktyki)
  • Diagnozy dokonywane są w szkole, sądzie, wojsku, przedsiębiorstwie, zakładzie penitencjarnym, poradni zdrowia, poradni psychologiczno-pedagogicznej i wielu innych

***

Czym jest kompetencja diagnostyczna

Jest to umiejętność posłużenia się odpowiednimi metodami (np. obserwacją, wywiadem, testami) w celu określenia istotnych - ze względu na świadczoną usługę - właściwości badanej osoby, grupy, organizacji lub sytuacji


Diagnoza jako proces poznawczo - decyzyjny wymaga od osoby badającej posiadania odpowiednich kompetencji.

Według Jarosz i Wysockiej podstawowe dyspozycje diagnosty to:
  • Wiedza merytoryczna
  • Zdolność do wykorzystanie wiedzy merytorycznej
  • Podstawowa umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy
  • Określone sprawności techniczne

Prof. Ewa Jarosz

Prof. Ewa Wysocka





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Procedura 5 kroków Teresy Szustrowej

Nadawanie struktury wnioskowaniu diagnostycznemu za pomocą procedury pięciu kroków Procedura zaproponowana przez Teresę Szustrową (1987a)...