Etap prediagnostyczny
- wszystko to, co ma miejsce przed właściwym
badaniem diagnostycznym
- to, co badacz i OB wnoszą we wzajemną interakcję
- społeczny, kulturowy i instytucjonalny kontekst
badania
- kontekst wyznacza role, oczekiwania oraz
zdarzenia, jakie mogą pojawić się w trakcie procesu diagnostycznego.
3 grupy
czynników wpływających na zachowania osoby badanej:
- społeczny i kulturowy kontekst
- relacja pomiędzy diagnostą a badanym
- zadania stawiane przed badanym w trakcie badania
człowiek zgłaszający się na badanie często przechodzi drogę od bycia
zupełnie zdrowym do stawania się pacjentem (wg Mahrera)
- Zachowanie pełniące funkcję adaptacyjną traci
swoją pierwotną funkcję i staje się źródłem dyskomfortu początkowo
osoba korzysta ze swoich zasobów i funkcjonuje względnie skutecznie,
pomimo sygnałów dysfunkcji
- Zasoby wyczerpują się/są nie wystarczające –
przekroczenie progu dezintegracji. Jedynym środkiem realizacji potrzeb
osoby jest taka zmiana zachowania, by traktowane było przez innych jako
choroba istniejąca bez udziału jednostki.
- Jeżeli otoczenie nie może podołać wymaganiom
osoby, wynikającym z przyjęcia roli osoby chorej, podejmuje ona rolę
pacjenta – przenosząc swoje oczekiwania z otoczenia na wyspecjalizowaną
instytucję społeczną – szpital.
- Pobyt w szpitalu jako szansa zmiany swojej
sytuacji i zaspokojenia potrzeb.
- Szpital jest czymś na kształt rodziny zastępczej
– umożliwia zaspokojenie potrzeb wszystkich tych, którzy wycofują się z
otoczenia społecznego, którzy szukają poczucia bezpieczeństwa lub
nieświadomie poszukują odrzucenia lub kary.
- diagnosta nie jest tabula rasa
- relacja badacz-badany ma charakter
niesymetryczny.
Etap
badania diagnostycznego
- sformułowanie problemu diagnostycznego przy
zastosowaniu terminów psychologicznych
- zbieranie inf. przy zastosowaniu różnych technik
- wykorzystanie inf. pochodzących spoza interakcji
diagnosta-badany
- hipotezy robocze – pozwalają zbierać, analizować
i wstępnie interpretować dane; wyznaczają wybór narzędzi badawczych oraz
ocenę użyteczności uzyskanych danych
- 2 sekwencje procedury zbierania informacji:
- problem -> rozmowa -> hipoteza -> test
– gdy klient trafia do psychologa dobrowolnie, a istotą procesu
diagnozowania jest problem jednostki
- test -> hipoteza -> rozmowa – gdy klient
trafia nie z własnej woli i odgórnie, np. kieruje go sąd, selekcja,
poradnictwo oraz przedmiotem wyjaśniania jest poziom właściwości
stwierdzony w badaniu.
Etapy
definiowania problemu:
ANALIZA
SKARG, DOLEGLIWOŚCI I SYMPTOMÓW – „co
się dzieje?”; np. bezsenność, zamartwianie się, brak motywacji, problemy z
koncentracją itp.
ANALIZA
SYTUACJI (okoliczności, uwarunkowań, kontekstu) –
początek i czas trwania problemu, częstość występowania, okoliczności jego
pojawienia się, emocjonalne reakcje na problem i jego konsekwencje dla
funkcjonowania klienta; np. kłótnie z mężem, zagrożenie zwolnieniem z pracy,
DEFINIOWANIE
PROBLEMU (dlaczego…? lub, co spowodowało, że zdarzyło
się…?) – może na nowo uruchomić cały cykl definiowania problemu (od pkt. (1))
OKREŚLENIE
ROBOCZYCH HIPOTEZ CO DO „CZYNNIKA KRYTYCZNEGO”, ELEMENTY ODP. NA PYTANIA:
DLATEGO, ŻE… – efektem powinno być zwięzłe podsumowanie
istoty problemu klienta, odnoszące się do jakiejś teoretycznej perspektywy:
- orientacja patogenetyczna (poszukiwanie zaburzeń)
i salutogenetyczna (poszukiwanie czynników
- sprzyjających zdrowiu mimo niesprzyjających
warunków zew.)
- pacjent szuka przyczyn i sensu tego, co się
dzieje
- w rozmowie psychologicznej istotne są opinie i
komentarze, obydwie strony mogą wyrażać własne zdanie, emocje, postawy
- w wywiadzie najważniejsze są fakty i asymetria
- diagnosta swoim zachowaniem może inicjować
zachowanie i odpowiedzi
- źródła danych diagnostycznych:
- zadawanie pytań osobie badanej
- zadawanie pytań komuś, kto zna osobę badaną
- obserwacja naturalna
- obserwacja w standaryzowanych sytuacjach (testy).
Etap opisu
i interpretacji
Diagnosta symbolicznie opisuje zachowania testowe, poszukuje ich związku z
zachowaniami pozatestowymi i wyznacza plan interwencji rozszerzenie uzyskanych
inf. o dodatkową wiedzę, wynikającą z wnioskowania – wyjście „poza uzyskane
informacje”.
Zbierane
dane można ująć na dwa sposoby:
(1) DANE
SYMPTOMATOLOGICZNE – oparte są na założeniu, że określone
właściwości zachowania testowego charakteryzują zachowania jednostki także
w innych, pozatestowych sytuacjach. W tym ujęciu zachowania testowe
powinny być podobne do zachowań pozatestowych. Pokazują,
że zachowania testowe są zgodne z pozatestowymi, dzięki czemu możemy je
przewidywać, np. klient często się wzrusza, płacze – wnioskujemy, że jest
wrażliwą osobą i podobnie zachowuje się w domu, wśród przyjaciół itp.
(2) DANE
ETIOLOGICZNE – oparte są na założeniu, że dane dostarczone
przez badanie dają się wykorzystać jako materiał do wnioskowania o
przyczynach zachowań pozatestowych. Tu akceptujemy różnicę zachowań
testowych i pozatestowych oraz możliwość pośredniego o nich wnioskowania.
Tzn. zachowanie testowe i pozatestowe są różne, ale ich wspólną przyczyną
jest powiedzmy lęk. Np. Klient z wysokim poziomem lęku – lęk ten w
gabinecie ujawnia się nieśmiałością i wycofaniem, a w środowisku klienta
agresją. Na ich podstawie możemy prognozować pozatestowe
zachowania jednostki, nawet nie mające nic wspólnego z zachowania
obserwowanymi podczas badania. Dzieje się tak dlatego, że odwołujemy się
do jakiegoś wspólnego ogniwa łączącego zachowania testowe
i pozatestowe, jakiejś ogólniejszej, wspólnej ich przyczyny.
Wyjaśnianie
wg Paluchowskiego – to uczynienie czegoś zrozumiałym, podanie powodów
czegoś, identyfikacja przyczyn – pozwala w spójny i zgodny z prawami
logiki sposób uzasadnić nowe twierdzenia zgodnie z już posiadaną i uznaną
za prawdziwą wiedzą (przesłankami). Odpowiada na pytanie „dlaczego
tak jest?”. Interpretacja polega na nadaniu sensu zachowaniom jednostki
przez wskazanie ich związku z dotychczasowymi jej doświadczeniami,
określeniu przyczyn, ukazaniu przyszłych konsekwencji. Przedmiotem
wyjaśniania są zachowania testowe – rejestrowane podczas badania wraz z
zachowaniami rzeczywistymi – w sytuacjach, w jakich
rzeczywiście funkcjonuje osoba badana. To także wyrażanie danych w języku
psych. konstruktów teoretycznych. Istotą interpretacji jest powiązanie epizodów
życia jednostki i zorganizowanie ich w sensowną całość, która pozwala
zrozumieć jej działania.
Etap
interwencji
- sformułowanie zaleceń określających działania
poprawiające stan aktualny lub rozwiązujące problem
- komunikowanie wyników badania OB lub innym
zainteresowanym
- czasem: zebranie dodatkowych inf., co wiąże się z
powrotem do wcześniejszych etapów (proces iteracyjny – weryfikacja hipotez
diagnostycznych zachodzi nie w kolejno następujących po sobie fazach, a
cyklicznie, w pętlach sprzężenia zwrotnego)
- Orzekanie diagnostyczne (egzamin) – celem trafny
i dokładny opis jednostki i jej otoczenia!
- klasyfikacja jednostki – „co ze mną jest nie
tak?”
- odpowiedź na pytanie „dlaczego tak jest?”
- odpowiedź na pytanie „czy rzeczywiście z
jednostką jest coś nie tak?” (odwołanie do norm)
- efekty tej klasyfikacji komunikuje się badanemu,
ale także jego otoczeniu
Prognoza – to przewidywanie przyszłych faktów, zjawisk czy zdarzeń na
podstawie uzasadnionych przesłanek ustalonych w toku badania, stanowiące
wytyczne do dalszego postępowania. Każda prognoza jest hipotezą wynikająca
zarówno z posiadanej wiedzy, jak i z przyjętych założeń, których poprawność
przyjmuje się zazwyczaj bez dowodu. Przewidywania mają charakter warunkowy –
jawnie wskazują na te okoliczności, od których zależy trafność prognozy.
Zakończenie
procesu
Proces diagnozowania dobiega końca z chwilą, gdy diagnosta kończy profesjonalną relację z osobą/instytucją (klientem) i badaną osobą/grupą/instytucją (podmiotem badania) w odniesieniu do zadań diagnostycznych.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz