Procedura 5 kroków Teresy Szustrowej

  • Nadawanie struktury wnioskowaniu diagnostycznemu za pomocą procedury pięciu kroków
  • Procedura zaproponowana przez Teresę Szustrową (1987a) składa się z pięciu etapów planowania badania i następnie (w odwrotnym porządku) analizy jego wyników. Na każdym etapie diagnosta stawia sobie ważne pytanie:
  • Określenie celu badania. Po co prowadzę badanie? Jakie decyzje będą podejmowane na podstawie jego wyników?
  • Wybór orientacji teoretycznej. W jakich kategoriach będę formułować twierdzenia o człowieku?
  • Sformułowanie pytań i/lub hipotez diagnostycznych. Na jakie szczegółowe pytania dotyczące człowieka chcę znaleźć odpowiedź?
  • Dobór wskaźników. Co muszę o człowieku wiedzieć, by sformułować odpowiedzi na te pytania? Po czym po znam, jaka jest odpowiedź na moje pytania?
  • Operacjonalizacja wskaźników za pomocą konkretnych procedur diagnostycznych. Co muszę zrobić, aby uzyskać potrzebne informacje? Jakie przeprowadzić testy, jakie pytania zadać, na co zwrócić uwagę podczas obserwacji i tak dalej?
I. Określenie celu badania

  • Po sformułowaniu głównego celu diagnostycznego (np. wyjaśnienie charakteru trudności w kontaktach bliskimi) diagnosta ustala, czemu będą służyć zebrane informacje (np. zaplanowaniu pomocy, przyjęciu do grupy terapeutycznej itp.).
  • Cel diagnozy jest związany ze specyficznością pracy psychologa w danym miejscu (np. szkoła, organizacja, ośrodek terapeutyczny) i funkcją, jaką w nim pełni.
  • Diagnosta musi więc uwzględnić jakie oczekiwania wobec diagnozy mają inne osoby: współpracownicy, przełożeni, zleceniodawcy, uczestnicy badań, osoby im towarzyszące.
  • Jeśli uczestnicy przychodzą w jakimś szczególnym położeniu życiowym lub stanie emocjonalnym, diagnosta rozważa, czy istnieją dodatkowe cele (np. wsparcie emocjonalne lub pomoc w zrozumieniu sytuacji).
II. Wybór orientacji teoretycznej

  • Formułując pytania i wnioski diagnostyczne używamy pojęć, któe pochodzą z określonej teorii.
  • Ważne, aby diagnosta czynił to świadomie i miał pełną jasność, jakie znaczenie mają te pojęcia przede wszystkim po to, aby nie popełniać błędów we wnioskowaniu diagnostycznym poprzez naginanie pojęć do danych lub wzbogacanie je o potoczne intuicje.
  • Wskazane jest też określenie odpowiedniej literatury, w której wybrana teoria i jej zastosowania są opisane.

III. Sformułowanie pytań i/lub hipotez diagnostycznych

  • Pytania stawiamy, gdy nie dysponuje wstępną wiedzą na dany temat (np. Jaki jest stosunek kobiety do jej męża?), hipotezy formułujemy, gdy mamy już wstępne informacje (przesłanki) i pojawia się przypuszczenie, które chcemy zweryfikować (np. Kobieta projektuje na męża swoje negatywne cechy.)
  • Pytania diagnostyczne są formułowane na bardziej szczegółowym poziomie niż ogólny problem diagnostyczny, ale nie są to te pytania, które będą zadawane w czasie wywiadu.
  • Pytania i hipotezy stawiamy w języku wybranej koncepcji teoretycznej.

IV. Dobór wskaźników

  • Wskaźniki są tym po czym poznamy, że odpowiedź na nasze pytania diagnostyczne jest taka a nie inna.
  • Do pojęć lub stwierdzeń wyrażonych w języku teoretycznym dobieramy wskaźniki empiryczne.
  • Wskaźniki to uchwytne zewnętrznie przejawy interesujących diagnostę procesów czy stanów, które możemy zaobserwować bezpośrednio, zapytać o nie w wywiadzie czy zmierzyć odpowiednim narzędziem.
  • Zwykle koncepcja teoretyczna zaopatruje diagnostę we wskaźniki.
  • Czasem wskaźniki tworzy diagnosta w oparciu o swe doświadczenie i wiedzę.
  • Oczywiście zawsze dobrze jest upewnić się, że związek wskaźnika z diagnozowanym kryterium został pozytywnie zweryfikowany empirycznie.
V. Operacjonalizacja wskaźników za pomocą konkretnych procedur diagnostycznych

  • Na tym etapie zastanawiamy się, jak konkretnie uzyskać potrzebne nam informacje.
  • Można to zrobić zwykle na kilka różnych sposobów posługując się różnymi narzędziami.
  • Jeśli hipoteza ma duże znaczenie dla diagnosty, warto zaplanować kilka niezależnych sposobów operacjonalizacji, aby zwiększyć pewność ustaleń.
  • Metoda 5 kroków koncentruje badacza na kluczowych kwestiach, które pozwalają metodycznie spojrzeć na zadania diagnosty. 

Stemplewska-Żakowicz, Paluchowski w: Doliński, Strelau (2011)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Procedura 5 kroków Teresy Szustrowej

Nadawanie struktury wnioskowaniu diagnostycznemu za pomocą procedury pięciu kroków Procedura zaproponowana przez Teresę Szustrową (1987a)...