Czym jest wywiad psychologiczny?
Wywiad psychologiczny to szczególny rodzaj rozmowy psychologicznej,
różnym osobom zadawane są te same pytania w ustalonej kolejności, a odpowiedzi na nie są precyzyjnie rejestrowane.
Wykorzystanie rozmowy i wywiadu w psychologii - trochę historii
Wilhelm Wundt - uzyskiwanie danych introspekcyjnych od badanych poprzez zadawanie im pytań (cel: poznanie prawidłowości życia psychicznego człowieka)Sigmund Freud - uzyskiwanie danych retrospektywnych, wspomnieniowych, które służy do interpretacji marzeń sennych i innych symbolicznych form ekspresji nieświadomości (cel: rozpoznać urazy psychiczne, które mogły sprzyjać powstaniu zaburzeń psychicznych)
Behawioryści - Skinner, Eysenck - odpowiedź na pytanie jest reakcją behawioralną (formą zachowania), liczą się fakty, a nie ich werbalne przedstawienie
Obecnie następuje integracja tych podejść, doskonalenie ich
- ROZMOWA = PROCES KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ (i pozajęzykowej także) między psychologiem a osobą badaną, gdzie psycholog uzyskuje informacje o faktach z życia osoby badanej oraz sposobach organizowania tej wiedzy. Na podstawie zdobytych informacji psycholog może wnioskować o trwałych właściwościach osoby badanej.
~~~
Na praktyczne i interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu składają się zasadniczo 3 elementy:
- Profesjonalna kompetencja komunikacyjna
- Umiejętności techniczne diagnosty
- Kompetencje społeczno-kulturowe
Profesjonalna kompetencja komunikacyjna
W pewnym sensie, dla diagnozującego psychologa komunikacją jest wszystko:
- Wypowiedzi werbalne
- Sygnały parawerbalne (tempo, głośność, intonacja, pauza, milczenie) i pozawerbalne (mimika, gesty, pozycja ciała, dystans)
- Wygląd fizyczny (aspekty naturalne, takie jak zmarszczki, muskuły, opalenizna i wykreowanie, np. ubiór, biżuteria, dystynkcje)
Świadome działanie słowami
- Watzlawick, Beavin, Jackson (1976) - "nie sposób się nie komunikować"; odkryli wzorce komunikacji w rodzinach pacjentów, co zainspirowało badania nad rolę komunikacji w powstawaniu psychopatologii, jak i w leczeniu problemów psychicznych
- Jakość komunikacji decyduje o tym czy relacje będą szkodliwe czy wartościowe
Implikacja: dyskusje trwające do dziś o znaczeniu umiejętnej komunikacji w profesjonalnej działalności psychologa
Psycholingwistyka
Działanie za pomocą słów - performatywny aspekt wypowiedzi
- Bezpośredni akt mowy - jego wypowiedzenie jest równoznaczne z wykonaniem jakiejś czynności ("Zadzwonię do Ciebie jutro")
- Pośredni akt mowy - jawna treść wyraża inną intencję i jedynie społeczno-kulturowa wiedza odbiorcy pozwala domyślić się , czego oczekuje nadawca, np. "Czy nie sprawiłoby Panu kłopotu otwarcie tego okna?", lub "Czy jest na sali lekarz?"
Co jeszcze może się składać na wiedzę społeczną?
- Znajomość powiedzeń, związków frazeologicznych
- Znajomość norm społecznych
- Świadomość różnic międzyludzkich
- Świadomość różnic międzykulturowych
- Znajomość dzieł kultury, itp.
Profesjonalna kompetencja komunikacyjna psychologa to umiejętność posługiwania się aktami mowy:
- W sposób zgodny z wiedzą psychologiczną i profesjonalnymi standardami
- W celu jak najlepszego przeprowadzenia badania
- Z uwzględnieniem specyficznego charakteru sytuacji i indywidualności konkretnej osoby badanej





Brak komentarzy:
Prześlij komentarz