Kontrola
własnych myśli jako część treningu rezyliencji.
Inżynieria
myśli jako element treningu rezyliencji (patrz wpis: Rezyliencja) uczy rozpoznawania określonych
wzorców myślowych, które są niekorzystne, a szczególnie tych które wywołują zły
nastrój. To także dotyczy niekorzystnych wyobrażeń dotyczących siebie. Każda
uchwycona destrukcyjna myśl powinna być zakwestionowana i zastąpiona budującym
oraz pełnym wsparcia twierdzeniem. Warto pamiętać, że zniekształcenia poznawcze
pojawiają się w głowie automatycznie i najczęściej wynikają z przyzwyczajeń i
nawyków - tak zwanych NAM czyli negatywnych automatyzmów myślowych.
Przyzwyczajamy
się do określonych myśli oraz wyobrażeń a potem nie zwracamy na nie uwagi ale
one działają jak nieustannie włączone radio nadające destrukcyjne komunikaty
Negatywne
automatyczne myśli / Negatywne automatyzmy myślowe (NAM)
Nieracjonalne
przekonania czy wyobrażenia wyzwalają negatywne emocje a te z kolei wyzwalają
dalsze trudności przystosowawcze. Zatem nie zewnętrzne zdarzenia są przyczyną
naszych trudności psychicznych, lęków, poczucia winy, przygnębienia, wrogości
wobec siebie samego i do innych, ale przyczyną jest sposób w jaki te zdarzenia
widzimy, oceniamy i osądzamy. Wystarczy że zmienimy nasz sposób widzenia świata
i ludzi by złagodzić lub w ogóle wyeliminować trudności psychiczne i poczucie
stresu.
Jakie są
rodzaje negatywnych automatycznych myśli NAM?
- Specyficzne, w związku z konkretną sytuacją, np. nie
uda mi się
- Automatyczne, bez kontroli wolicjonalnej, typowe
dla danej osoby, np. to grzech
- Pozornie
prawdziwe,
prawdopodobne, np. obrazi się na mnie
- Subiektywne, np. wiedziałem że tak będzie
- O
osobistym zabarwieniu, np. jestem beznadziejna
- Powszechne - wszyscy je mają
Metoda ABC
Metoda ABC Alberta
Ellisa jest jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi w terapii
poznawczo-behawioralnej do konfrontacji z negatywnymi myślami
automatycznymi. Można ją jednak skutecznie stosować samodzielnie, bez wsparcia
terapeutycznego. Jak to zrobić?
Najpierw
należy zrozumieć skrót ABC:
A – sytuacja, wydarzenie inicjujące (Activating
event)
B – przekonania, automatyczne myśli,
interpretacja sytuacji (Beliefs)
C – konsekwencje naszych myśli, emocje, reakcje fizjologiczne (Consequences)
Gdy
znajdziesz się w trudnej, stresującej sytuacji, weź kartkę papieru i
szczegółowo opisz, co się wydarzyło (A). Następnie zapisz, jakie myśli
pojawiły się w twojej głowie w tej chwili (B). Zazwyczaj będą to błędne,
wyuczone przekonania lub irracjonalne interpretacje rzeczywistości. Potem
zanotuj, jakie emocje towarzyszyły ci w danej sytuacji (C), czy też
odczułeś fizyczne reakcje, takie jak przyspieszone bicie serca czy ból brzucha.
Kiedy
będziesz miała opisaną sytuację przed sobą, spróbuj spojrzeć na nią z
dystansem, zadając sobie pytania:
- Czy moja reakcja jest adekwatna do sytuacji?
- Co doradziłbym swojemu przyjacielowi w takiej sytuacji?
- Czy to, co się wydarzyło, faktycznie jest moją winą, czy też inni ludzie lub czynniki zewnętrzne również miały na to wpływ?
- Czy moje przekonania o sobie są faktami, czy tylko irracjonalnymi interpretacjami rzeczywistości?
- Czy znowu dałem się wciągnąć w pułapkę myśli?
- Dlaczego tak surowo oceniam siebie?
- Czy jeden incydent czy błąd powinien przekreślić moją wartość?
- Co ta sytuacja mówi o mnie?
Staraj się
odpowiedzieć na powyższe pytania. Pomogą one zidentyfikować irracjonalne myśli,
zyskać nową perspektywę i świadomie zbadać, czy to, co przyszło ci do głowy,
jest faktem, czy tylko błędną interpretacją sytuacji? Nasze myśli wynikają z
nauczonych schematów poznawczych i kluczowych przekonań, które nabywamy głównie
w dzieciństwie, dlatego praca nad nimi może być wymagająca. Warto jednak podjąć
wysiłek w celu poprawy jakości życia
MODEL TPS Martina
Seligmana / TPSKR
trudność, przekonanie, skutek /
trudność, przekonanie, skutek, kwestionowanie, reatrbucja
Pierwszym
krokiem w wykorzystaniu treningu TPS jest zidentyfikowanie trudności,
oznaczonej jako "T". Następnie, w drugim etapie, należy
rozpoznać przekonanie, które wynika z tej trudności. Ostatnią fazą jest
określenie skutku, czyli ustalenie, jak ta trudność, wywołana przekonaniem,
wpłynęła na naszą sytuację.
Przykład:
- Trudność: "Podczas pracy, mój szef
rzucił na mnie krzywe spojrzenie."
- Przekonanie: "Myśli sobie, że nie radzę
sobie dobrze. Bez mojej pomocy nie byłby w stanie poradzić sobie."
- Skutek: "Poczucie przygnębienia i
niskiego nastroju."
Istotne jest
zrozumienie, że przekonania są jedynie przekonaniami - mogą, ale nie muszą
odzwierciedlać rzeczywistości. Bycie przekonanym o czymś (np. "Jestem
inny, niż chcą, żebym był" czy "Nikt mnie nie lubi, nikt mnie nie
kocha") nie oznacza, że to faktycznie tak jest.
W przypadku
takich sytuacji warto próbować zachować dystans od własnych pesymistycznych
wyjaśnień, przynajmniej do czasu ich zweryfikowania. Ważne jest nauczenie się
prezentowania dowodów sprzecznych z pesymistycznymi przekonaniami oraz
wskazywania alternatyw dla czarnych scenariuszy wytworzonych przez
pesymistyczny umysł. Trzeba umieć racjonalnie ocenić, co jest naprawdę
przerażające w danej sytuacji.
Zamiast
zastanawiać się nad słusznością swoich przekonań i podważać je, często lepiej
jest nie poświęcać im uwagi i skupić się na działaniu.
TERAPIA KOGNITYWNA
według Aarona Becka i Alberta Ellisa
W latach 70
w USA autorzy ci dowodzili, że tym co w największym stopniu determinuje nasze
samopoczucie jest to, co myślimy o sobie. Teza ta stała się bazą terapii
kognitywnej.
Trening kognitywny
taktyka
pięcioetapowa
- Nauka
rozpoznawania niekorzystnych nawykowych myśli, przenikających przez świadomość,
typu ja to mam ciągle pecha, masakra, totalne dno, udało mi się, inni byli
dzisiaj beznadziejni, wyzwiska na siebie.
- Nauka
rozpoznawania zniekształceń poznawczych, mających w sobie zalążki depresji tak zwanych NAM, typu
muszą być najlepszy bo inaczej ludzie mnie nie będą lubili rodzice zawsze mają
rację
- Nauka
uwalniania się od przygnębiających myśli, tak zwanej remu Remi rumina ruminacji czyli
przeżuwania błędu porażki
- Nauka kontrowania niekorzystnych automatyzmów myślowych
- Nauka tworzenia
nowych wyjaśnień,
tak zwanych reatrybucji, bazujących do działania korzystnego
TPSKR
Przykładowy
trening kognitywny TPSKR
Dzień 1;
22:00
1. Trudność – Nie przepisałem
notatek z ćwiczeń „na czysto”, a miałem to w planach
2. Przekonanie (myśli i
emocje)– Jestem kiepski w organizacji czasu lub nieodpowiedzialny
3. Skutek – Czuję, że
zawiodłem sam siebie
4. Kwestionowanie (nowe
przekonanie) – Mam masę ambitnych zadań od poniedziałku do niedzieli od rana do
wieczora i wywiązuję się z nich w 99 %
5. Reatrybucja (nowy
korzystny skutek) – Najwidoczniej intuicyjnie wiedziałem, że ważniejsze będzie
jednak pójść na morsowanie, niż przepisać te notatki; posłuchałem się ciała i
nie żałuję, czuję się fantastycznie, a notatki przepiszę jutro rano, jeszcze
przed śniadaniem
Dzień 2; 22:05
1. Trudność – Obudziłem się
dzisiaj później niż oczekiwałem
2. Przekonanie – Być może nie
potrafię jednak wstawać bez budzika i jednocześnie skutecznie kontrolować swój
czas/plany codzienne
3. Skutek – Zaczynam podważać
sens swojego eksperymentu ze wstawaniem „w sposób naturalny”, tj. bez budzika
4. Kwestionowanie –
Chwilka, przecież od tygodnia eksperyment idzie mi całkiem pomyślnie, a skoro
jednego dnia wstałem godzinkę później niż się spodziewałem, widocznie mój
organizm tego potrzebował i adaptuje się do nowej sytuacji
5. Reatrybucja – Jedna
anomalia nie oznacza klęski doświadczenia, to byłoby nienaukowe, zamierzam
kontynuować eksperyment i zaufać swojemu ciału, zwłaszcza, że wydaje mi się, że
zaczynam odczuwać subtelne zmiany, w postaci spontanicznych, skokowych przyrostów
energii w trakcie dnia
Dzień 3; 22:00
1. Trudność – Podniosłem
dzisiaj głos na swojego kota, gdy się rzucił na drugiego
2. Przekonanie – Nie potrafię
kontrolować swojego gniewu?
3. Skutek – Zaczynam wątpić,
czy aby na pewno jestem dobrym opiekunem
4. Kwestionowanie –
Zareagowałem spontanicznie, starając się jak potrafiłem najlepiej na odległość
ochronić mojego drugiego kota przed atakiem
5. Reatrybucja – Jestem
opiekuńczy i empatyzuję z moimi podopiecznymi i paradoksalnie, stąd właśnie
mogła się zrodzić moja reakcja, nie mniej jednak, postaram się pamiętać, aby
następnym razem, przypomnieć sobie to ćwiczenie i zamiast podnosić glos,
podbiec szybko do atakującego kota, chwycić go i przytulic - w końcu jego
niesforność wynika z braku uwagi z mojej strony, no co wskazywałaby literatura
na temat wychowania kotów.
Dzień 4; 21:40
1. Trudność – Odpisałem mojej
mamie na smsa w sposób zdawkowy
2. Przekonanie – Jestem złym
synem
3. Skutek – Sprawiłem
przykrość mojej mamie
4. Kwestionowanie –
Zazwyczaj jestem bardzo wylewny w takiej sytuacji, moje dzisiejsze zachowanie
nie jest regułą, po prostu byłem trochę bardziej zajęty, gdy odczytałem jej
wiadomość
5. Reatrybucja – Postaram
się zaszczepić sobie nowy rytuał, że zawsze gdy zobaczę na telefonie napis
„Mama”, postaram się automatycznie przywrócić do „tu i teraz” bez względu na
okoliczności w jakiś się aktualnie będę znajdował
Dzień 5; 23:00
1. Trudność – Montowałem dziś
deskę klozetową przez ponad godzinę, zamiast 5 minut, tak jak antycypowałem,
przez co rozjechały mi się plany na wieczór
2. Przekonanie – Mam niski
poziom wiedzy technicznej i biorę na siebie obowiązki bez zastanowienia, z
których potem ciężko jest mi się wywiązać
3. Skutek – Zestresowałem
swoją dziewczynę i nie zrealizowaliśmy wszystkich wspólnych planów na wieczór
4. Kwestionowanie – Nie
spodziewałem się, że mogę potrzebować specjalnego narzędzia, aby wykonać pracę
szybko i sprawnie; patrząc oględnie, konstrukcja deski klozetowej wydaje się
względnie banalna
Reatrybucja – Wystarczy, że następnym razem, gdy będę chciał się podjąć jakichś prac domowych, nawet prostych, wcześniej przeprowadzę dokładne oględziny przedmiotu napraw, nie zakładając, że wiem więcej niż faktycznie (kwestia ego).
Zniekształcenia poznawcze
W
kontekście inżynierii myślowej i negatywnych automatyzmów myślowych warto
poruszyć także kwestię zniekształceń poznawczych. Czym one są?
Zniekształcenia poznawcze – to systematyczne zaburzenia oceny codziennych doświadczeń (postrzegania, interpretacji i pamięci doświadczeń). Treści myśli łączące się z negatywnymi emocjami, zawierające błędy logiczne. Zazwyczaj są one niezauważalne i powszechne. W psychopatologii obserwuje się jednak ich większe nasilenie i trwałość. Do najpowszechniejszych zniekształceń poznawczych zaliczyć można m.in.
- uogólnianie/generalizacji (używanie słów "zawsze", nigdy", "wszystko"),
- myślenie dychotomiczne (pomimo wielu istniejących możliwości dostrzeganie tylko dwóch z nich; "wszystko albo nic"),
- katastrofizacja (przewidywanie negatywnej przyszłości, nie branie pod uwagę innych, bardziej prawdopodobnych możliwości) oraz
- nadużywanie imperatywów (używanie słów "muszę", "powinienem")


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz